ÚVOZEM

Stoupání na pásech označeno červenou barvou, zelenou barvou je značen sjezd.

Časová náročnost: ↑ 40-50 min; ↓ 20-30 min

Obtížnost: lehká

Nástup: Parkoviště u Kabinové lanovky

Náklady: 100 Kč/den

Délka: 5 733 m

Výstup: 2 900 m

Sjezd: 2 833 m

Obtížnost sjezdu: červená

Nejvyšší bod: 1012 m. n. m.

Převýšení: 439 Vm

Vhodné měsíce: I, II, XI, XII

Vybavení: skialpinistický set

Možné občerstvení: Hotel Ještěd

Základní trasa

Výstup: Parkoviště U Kabinové lanovky - lesní cesta podél silnice - vlevo cesta Úvozem - Televizní cesta - Vpravo 250 m po asfaltu - prudce vlevo po Staré Sáňkařské - na křižovatce vlevo Úvozem - sjezdovka Pod lany - hlavní silnice na Ještěd - naproti přes silnici po Staré sjezdovce - Ještěd

Sjezd: Ještěd - Dítě z Marsu - lesní zkratkou na silnici - 500 m pěšky - Parkoviště Ještědka - Černý Vrch - sjezdovka Liberecká - restaurace Můstek - sjezdovka F10 - Parkoviště U Kabinové lanovky

Podrobný popis

Nástup se nachází u parkoviště U Kabinové lanovky při levé straně na lesní cestu k první značce pokračující podél silnice. Na první křižovatce vlevo po cestě "Úvozem", která vyústí až na asfaltovou tzv. "Televizní cestu". Na asfaltové cestě vpravo. Za dobrých sněhových podmínek se dá cesta projít i s lyžemi na nohách. Po 250 m prudce doleva po "Staré sáňkařské" až na první křižovatku opět vlevo "Úvozem" až na sjezdovku Pod lany též nazývaná jako "Dvojka". Cesta pokračuje dále přes sjezdovku kdy po pravici je silnice na Ještěd. Dále přeneseme lyže a naproti přes silnici navazuje po "Staré sjezdovce" až na vrchol Ještědu.

Návrat začíná od vysílače okolo dítěte z Marsu lesní až skoro křovinatou zkratkou na silnici. Odsud sundat lyže a pokračovat až u parkoviště Ještědka, ale těchto 500 m pěšky díky výhledu stojí za to. Od parkoviště přes Černý vrch.

Na Černém vrchu se sjíždí po sjezdovce Liberecká až k Restauraci Můstek pod doskočištěm Skokanských můstků. Od restaurace je možnost sjet po sjezdovce F10 až k závoře a k parkovišti U Kabinové lanovky. Je nutné dodržovat "Pravidla provozování skialpinismu ve Skiareálu Ještěd stanovená Horskou služkou Jizerské Hory ve spolupráci s TMR Ještěd a. s. pro zimní sezónu 2021/2022"

Velká část uvedených tras nje v terénu vyznačena, některé úseky jsou značeny také turistickým značením a některé úseky jsou za určitých klimatických podmínek obtížné na orientaci. U slovního popisu tras je proto přiložen kromě mapy soubor obsahující trasu (formát gpx), který si lze stáhnout do přijímače GPS. Každá trasa má daný směr. Trasy lze různě kombinovat, samozřejmě i s dalšími turisticky značenými trasami a s ostatními cestami. V sekci Aktuálně budeme zveřejňovat aktuální stav jednotlivých tras.